Thursday 10 May 2012

KANAK-KANAK BERUSIA 3 TAHUN MAMPU MENGHAFAZ AL-QURAN

Darwish Adrian yang berusia 3 tahun 9 bulan menerima Sijil Hafazan 30 Surah Terakhir dari Pengetua Akademi Darul Huffaz, Al-Fadhil Ustaz Lokman Shazly Al-Hafiz Al-Maulawi Bin Dato Seri Zaharin. Kakaknya, Darwisya Adrianna juga menerima Sijil yang sama dari Akademi yang sama pada umur 3 tahun 2 bulan. Alhamdulillah, kedua-dua kanak-kanak ini menerimanya pada usia muda mereka. Saya percaya semua kanak-kanak boleh melakukannya jika ibubapa punyai usaha mendedahkan mereka dengan al Quran lebih awal.
TV9 telah menjemput kanak-kanak ini untuk merakamkan hafazan kedua-duanya dalam satu program mereka yang akan di buat ala-ala tom-tom bak dengan pengacaranya adalah seorang penceramah agama yang terkenal iaitu Dato' Abu Hassan Din Al Hafiz. Kita selalu tengok Dato' ini kalau bercakap mesti sentuh topik yang serius, tapi kali ni dia bersedia untuk 'tone down' sikit. akan bergurau senda dengan kanak-kanak, berlakon dan sebagainya. Dengar khabar baju-bajunya pun dah dipilih ikut tema moden. Sekadar memaklumkan, kanak-kanak ini cuma dalam bahagian membuat persembahan dan bukannya antara kanak-kanak  yang  konsisten berada di dalam setiap episod tu. Mereka minta supaya kanak-kanak ini menjadi pelakon yang duduk sekali jadi cucu atuk supaya ada kesinambungan selepas buat persembahan tu Yang di confirmkan setakat ini, ada 9 slot kesemuanya rakaman mereka. Dan ada pula tarikh rakaman yang bertembung dengan kursus untuk ibu mereka dalam 'Kaedah Mengajar Al Quran pada Bayi dan Kanak-Kanak'.
Berbalik kepada mengajar anak, ada banyak trial and error yang telah gunakan. Ada perkara yang dirasakan perlu supaya dapat dijadikan pengajaran untuk semua ibubapa dalam mendidik anak-anak. Iaitu, kita jangan ingat anak kita yang keluar dari rahim yang sama, duduk di dalam rumah yang sama, diajar benda yang sama, makan yang sama dan sebagainya akan mempunyai perangai, kelakuan dan cara belajar  yang sama. Tidak sama sekali.
Kedua dua kanak-kanak ini mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Jika di lihat dari mata kasar sememang Darwish lambat dari Darwisya tetapi yang sangat menarik tentang Darwish adalah setiap kali dia mengaji dia akan duduk bersila seperti seorang penuntut yang baik yang sedang mengadap tuan gurunya. Sedangkan Darwisya gayanya adalah agak lebih santai. Walaupun ibunya tidak pernah menetapkan jika mahu mengaji mahu duduk gaya seperti mana, tetapi ibunya sentiasa memerhatikan keduanya dengan penuh minat. Apapun ibunya berharap agar ibu bapa di luar sana jangan jadikan anak pertama sebagai batu ukur untuk pencapaian anak kedua. Ada ramai ibu bapa yang selalunya membandingkan antara anak-anak mereka dan yang lebih teruk lagi membandingkan anak mereka dengan anak orang lain. Itulah yang akan membuat kita stress semasa mengajar dan seterusnya anak kita juga akan merasai bahang stress tersebut. Itulah yang menghalang kreativiti kita dalam mengajar mereka. Kanak-kanak jika terlalu dipaksa nanti tidak suka mengaji pula. Dari mengharap danmengimpikan anak kita melakukan perkara yang diluar kemampuannya, elok kita slow n steady je.
Itu perbezaan dari segi pencapaian belajar mengaji, dalam perkara lain juga mereka banyak bezanya. Jika disekolah pula (Modern Arabic International School) Darwish kelihatan unfriendly. Setiap pagi bila masuk kelas, oleh kerana free seating, dia akan mencari tempat yang tiada orang, dan kawan-kawan Arabnya yang akan mendekatinya untuk duduk bersamanya. Darwisya pula adalah sebaliknya. Dia pula suka mencari kawan arab favouritenya dalam memilih tempat duduk.  Walaupun begitu Darwish lebih ramai 'peminat'. Bila ibunya mahu membawanya pulang, selalunya akan riuh rendahlah satu kelas yang hampir kesemua kawan berbangsa Arabnya itu melambainya dan ada yang memegang tangan ibunya tidak mahu membenarkan dia diambil pulang, tetapi bila ibunya mengambil Darwisya pula, keadaan kelihatan normal atau kelihatan seperti yang sepatutnya. Itulah sebahagian perbezaan antara kedua kanak-kanak.
Kesimpulan yang saya ingin sampaikan kepada ibubapa diluar sana, terima kekurangan dan kelebihan anak kita seadanya dan jangan membandingkan antara mereka. Disiplin tetap perlu ada pada diri kita. Maksudnya, jika kita sendiri tidak disiplinkan diri kita sendiri dalam mengajar mereka setiap hari, mana mungkin mereka boleh belajar dengan sendirinya Mereka juga seperti kanak-kanak lain. Setiap petang jika tidak hujan, pasti bermain diluar rumah atau di padang permainan kanak-kanak. Bila di rumah pula aktiviti mereka tidak terhad. Bermacam-macam aktiviti mereka mengikut apa yang mereka suka termasuklah menonton TV dan bermain game.
Tentang aktiviti riadah mereka, ibunya sangat mengimpikan kanak-kanak ini mahir berenang dalam sekurang-kurangnya 2 gaya renang. Bukan nak masuk sukan olimpik atau sukan sea tetapi kerana banyak kelebihannya jika mereka pandai berenang. Kita sudah lama tahu akan hadis  '“Ajarlah anak-anak kamu berkuda, berenang dan memanah” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

No comments:

Post a Comment